Altafulla viatja al segle II: l’esplendor 3D de la Vil·la romana dels Munts arriba a la Violeta

L’exposició

 21 GENER 2026


Cartell de l'exposició

Aquest any es commemoren els 25 anys de la declaració de Tàrraco com a Patrimoni Mundial de la Humanitat i, alhora, el Centre d’Estudis d’Altafulla celebra el seu 50è aniversari d’existència activa.

Coincidint amb aquestes efemèrides, el Centre d’Estudis ha volgut aportar el seu granet de sorra a la posada en valor d’un dels grans tresors patrimonials del municipi: la Vil·la romana dels Munts.

Amb aquest objectiu neix l’exposició "Espais de la Vil·la Romana dels Munts", que a partir del pròxim 24 de gener convertirà el Casal Cultural la Violeta d’Altafulla en una finestra oberta al passat romà més luxós de la Tarraconense.

La mostra proposa un recorregut visual a través de 15 panells d’infografia 3D d’alta definició, que permeten reconstruir amb gran detall les estances interiors d’una de les vil·les més importants de l’entorn de Tàrraco. A diferència de les visites arqueològiques convencionals, l’exposició ofereix al visitant la possibilitat “d’entrar” literalment a la llar del duumvir Caius Valerius Avitus.

Gràcies a la tecnologia de recreació virtual, s’hi recuperen els colors originals dels mosaics, les textures de les pintures murals i l’arquitectura d’espais emblemàtics com el triclini o el peristil, oferint una experiència immersiva que combina el rigor històric amb una estètica visual contemporània.

L’autor de la mostra, Salvador Codina, ha treballat de manera minuciosa per traslladar els vestigis arqueològics actuals —declarats Patrimoni Mundial per la UNESCO— a imatges capaces de transmetre el luxe i la sofisticació d’aquella època. "L’objectiu és que el públic no només vegi ruïnes, sinó que senti la magnitud i l’elegància d’aquesta vil·la", explica l’autor.

La inauguració se celebrarà el pròxim dissabte 24 de gener, a les 19:30 hores, al pati del Casal Cultural la Violeta.

L’exposició romandrà oberta durant dos mesos i esdevé una de les cites culturals imprescindibles de l’hivern a la Costa Daurada, adreçada tant a veïns i veïnes com a centres educatius i amants de la història.

Títol: Espais de la Vil·la Romana dels Munts
Lloc: Sala d’exposicions de la Violeta
Dates: del 24 de gener al 30 de març de 2026
Entrada: gratuïta